Van afgewezen stagiair naar mede-eigenaar!
07 mei 2018 

Van afgewezen stagiair naar mede-eigenaar!

Ken je dat spreekwoord: “De aanhouder wint” ?

Ik heb daar altijd in geloofd en naar geleefd.

Sinds eind oktober ben ik officieel mede-eigenaar van de IMU.

Maar voor ik bij de IMU aan de slag ging, ben ik 4 keer afgewezen.

4 keer een vriendelijke ‘deur in mijn gezicht’. 4 keer: “Sorry, maar het gaat hem niet worden…”

Maar ik was overtuigd van mijn toegevoegde waarde voor dit bedrijf. Overtuigd dat dit bedrijf ook voor mij een hoop kon gaan betekenen.

En nu. 3,5 jaar verder:

  • Is het bedrijf gegroeid naar een team van 3 naar 14.
  • Van 0,- naar €100.000+ wederkerende inkomsten per maand (exponentiële groei)
  • Verbeteren wij dagelijks meer dan duizend websites op 1 centrale, schaalbare manier.
  • Staat er een online marketing systeem dat kan concurreren met de bekendste merken in de markt.
  • Verbinden we dagelijks honderden ondernemers via onze community.
  • En sta ik dus samen met Tonny aan het roer om ervoor te zorgen dat al deze zaken exponentieel blijven groeien.

Team IMU

Wie had gedacht dat we in zo’n korte tijd met zo’n toffe groep mensen zouden zijn?

Maar hoe is dat zo gelopen? Wat is er gebeurd de afgelopen jaren?

In dit blog krijg je geen hands-on SEO of online marketing tips van me.

Wel wil ik mijn verhaal met je delen ter inspiratie.

En om je te motiveren. Om je doelen en dromen achterna te blijven gaan.

Want de aanhouder wint 😉

Ik maakte mijn eerste website voor een stomerij uit IJmuiden (mijn geboorteplaats) toen ik 16 was. Woord verspreidde zich en via via had ik al vrij snel een paar reguliere klanten waar ik een website voor maakte of onderhield.

Jaja, toen had ik het al in me… 😉

Maar alleen het maken van een website als visitekaartje begon me na een tijd een beetje tegen te staan. Een website zou veel meer moeten kunnen. Hoog scoren in Google. Zorgen dat er daadwerkelijk klanten uit kwamen.

Dus ging ik op zoek naar meer informatie en al snel kwam ik bij ‘internetmarketinguniversiteit.nl’ van ene Tonny Loorbach.

Tonny gaf destijds gratis seminars om te leren hoe je van je website een marketingmachine kon maken.

Dus ik besloot om ook naar zo’n seminar te gaan, want hoe meer informatie ik consumeerde, hoe meer ik wilde weten.

(op dat moment was ik nog bezig met mijn rijlessen, maar mijn moeder was zo lief om me naar Amsterdam te brengen en aan het eind van de avond ook weer op te halen)

baby-in-auto

Tijdens het seminar zelf had ik vrij snel door dat de seminars bedoeld waren om het ‘Winstmodel websitesysteem’ aan te bieden.

Maar dat vond ik juist een hele mooie manier van verkopen. Want ook als je het websitesysteem niet kocht was de informatie die je kreeg ontzettend waardevol om mee verder te gaan.

Ik zag de waarde van het Winstmodelsysteem zeker. Maar ik was net 18. Had nog niet echt een idee voor een eigen business.

Al begon dat wel steeds meer te borrelen…

Een klein half jaar later was ik in mijn vrije tijd nog steeds bezig met het maken van websites en ik volgde de IMU op de voet. Paste steeds meer technieken toe en begon ook al wat resultaten te zien.

Ondertussen groeide mijn lust naar een eigen business ook steeds meer. Ik was continu aan het nadenken waar ik een website over zou kunnen starten. Dus stelde ik mezelf vragen als:

  • Waar weten mensen weinig van waar ik wel veel van weet?
  • Waar is vraag naar?
  • Waar zoeken mensen naar?

En ineens had ik een idee. Niet spetterend en niet iets waar mijn ziel en zaligheid lag, maar wel iets waar ik een kans tot slagen in zag.

En dat wilde ik toch graag gaan proberen.

Google_original_logo_1998

Google begon die tijd steeds meer in te zetten op haar diensten als Gmail, Google Docs, Google Spreadsheets, etc.

Maar vrijwel niemand gebruikte het nog. Of er werd gebruik gemaakt van slechts een paar basisfuncties, terwijl er al veel meer mee kon.

Ik bedacht alvast mijn domeinnaam: Googlekampioen.nl en zou hier mijn business van gaan maken: Mensen leren hoe zij zelf eenvoudig meer uit de gratis diensten van Google konden halen.

Terwijl dit idee door mijn hoofd spookte, deed Tonny een lancering voor het Winstmodel (WM) waarbij je het systeem + een 3daagse workshop in Amsterdam kon kopen voor 2999,-

Na veel twijfel en overwegen gaf ik toe aan mijn honger om te ondernemen. Trok de stoute schoenen aan en ging met Googlekampioen en het Winstmodel aan de slag.

Want ook toen al geloofde ik in één van de dingen die vandaag de dag nog steeds bij mijn lijfspreuken hoort:

Kansen zien, kansen grijpen.

De avond voor het ‘Winstmodel Werk Weekend’ (WWW) was ik aan de slag gegaan om een eerste opzet in het systeem te maken.

Zodat ik precies wist waar ik vragen over had. Dan kon ik die tijdens de workshop stellen.

Ik had nog nooit met WordPress (waar het WM in werkte) gewerkt, maar ik had het vrij snel onder de knie. Ik zette mijn eerste basis in een paar uur neer en schreef mijn eerste blog.

Het WWW was in Amsterdam bij de Westergasfabriek. Met zo’n 20 ondernemers zaten we in een zaaltje waar we aan onze website zouden werken.

Een beetje nerveus stond ik te popelen om te beginnen!

Tijdens het WWW besloten we om mijn domeinnaam aan te passen van ‘Googlekampioen’ naar ‘Cloudkampioen’, omdat dat veiliger zou zijn (je wilt natuurlijk niet geband worden door Google omdat je hun naam gebruikt).

De formule voor een succesvolle website via het Winstmodel was in de basis heel simpel:

  1. Ga bloggen en vul een content canon (voor gratis bezoekers uit Google)
  2. Maak een gratis e-book (voor leads in je e-mail marketing provider)
  3. Maak een betaalde cursus / e-book (die je kan verkopen aan je leads)

Heleen Verkerk designde een e-book cover voor me. Ik was klaar om te gaan knallen.

Cloudkampioen e-book

Ik merkte dat veel mensen die aanwezig waren veel meer business ervaring hadden dan ik, wat ik heel inspirerend vond.

Wel merkte ik dat ze op het gebied van de website en online marketing mindset nog helemaal niet zo ver waren.

Tonny en zijn crew van die dagen waren dan ook voornamelijk bezig met het helpen van andere mensen die minder ver waren dan ik op dat gebied.

Ik bouwde lekker door aan mijn site en ik kon de mensen om me heen ook een flink eind op weg helpen, wat ik erg leuk vond om te doen.

Toen Tonny eenmaal naast mij plaats nam en me met een aantal zaken verder hielp slaakte hij een zucht van verlichting:

“Yes, iemand die kan computeren”

Ik was geholpen met mijn technische koppelingen en had alles wat ik nodig had om door te bouwen aan mijn site. Het enige wat ik nog moest doen was het schrijven van een e-book en gaan bloggen.

O ja, en ik had een professionele foto nodig. Laura de Haan was ook aanwezig en die maakte er 2 voor me:

En ik toen maar denken dat ik er volwassen uit zag… 

Aan het eind van het weekend was ik klaar om Nederland en België te gaan domineren met CloudKampioen.

Kort daarna schreef ik enkele blogs en voor ik het wist had ik een paar honderd bezoekers per maand op mijn website.

Wauw. Mooi he?

In de zomervakantie schreef ik mijn PDF en ook de opt-ins begonnen een klein beetje te lopen.

Maar mijn studie vroeg veel van mijn tijd en ik wilde ook graag op mezelf gaan wonen.

Langzaam verslapte mijn interesse in het onderwerp ‘Google diensten’ . Ik zag de kansen wel, maar zo leuk vond ik het ook weer niet om erover te schrijven.

Dus in plaats van door te bouwen aan mijn website koos ik ervoor om een bijbaantje te nemen bij de Media Markt voor een stabiele inkomstenbron, zodat ik in ieder geval op korte termijn mijn eigen woning kon huren.

Online Marketing was echter wel iets waar ik mee bezig bleef. In juni 2012 kocht mijn vader namelijk een website over die al een klein beetje inkomsten draaide: Mijndebitcard.nl

De site zelf zag er oké uit. Haalde wel wat bezoekers binnen en draaide ook al wat maandelijkse inkomsten op basis van affiliate commissies. Dus zonder eigen product.

Eerst probeerde ik e.e.a. aan de site te tweaken, maar al snel trok ik de conclusie dat ik de site beter kon overzetten op het Winstmodel systeem als we er meer uit wilden halen.

Dus kochten we een extra licentie en ik zette de site over op het Winstmodel (en nu natuurlijk op Phoenix).

Phoenix websites zien er toch een stuk beter uit… 🙂 

Mijn ouders begonnen met het schrijven van extra blogartikelen voor meer inhoud op de website. En ikzelf hielp met het verbeteren van de structuur van de site en de optimalisatie van alle hoofdpagina’s.

In ongeveer 2 jaar tijd lukte het om de site 4x zo veel bezoekers te laten trekken en haalde mijn vader er soms wel 10x meer omzet uit dan toen we de site net kochten.

Ik was overtuigd van de kracht van het websitesysteem en overtuigd van de online marketing kennis die ik de afgelopen jaren vergaard had.

Ondertussen had ik ook een paar andere klanten gemaakt via het netwerk van Winstmodellers voor wie ik de website en online marketing regelde. Als student zijnde haalde ik daar een prima extra inkomen uit (ik rekende toen 32,50 per uur).

Ik was bezig met mijn Master ‘Business Information Studies’ en moest gaan kiezen waar ik mijn scriptie over zou schrijven. Het liefste wilde ik iets gaan doen wat aan zou gaan sluiten op de carriere die op mijn studie zou volgen. Voor mensen die mijn studie deden was het een logisch carrièrepad naar ‘Business-IT consultant’, maar mijn interesse en ambitie bleef bij online marketing liggen.

Dus bedacht ik een onderzoek dat te maken had met SEO en online marketing.

Je kan de resultaten van dat onderzoek hier lezen

En ik wilde graag een stage doen zodat ik er daarna full-time mee aan de slag kon gaan bij een bedrijf dat daar heer en meester in is.

Dus trok ik de stoute schoenen aan. Bedacht hoe mijn stage ook een voordeel voor de IMU zou kunnen zijn en stuurde onderstaande mail:

Eerste sollicitatie Martijn

Ik dacht: Als ik jullie websitesysteem wetenschappelijk kan bewijzen dan kan dat een extra vinkje zijn op de salespage.

En ik wil laten zien dat ik een goedkope kracht voor jullie kan zijn. In die tijd bewijs ik mezelf wel als volwaardig teamlid om daarna aangenomen te worden.

Helaas. Ik werd afgewezen. De reden: Tonny had geen plek voor een stagiair. Daar ging mijn masterplan om onderdeel van Team IMU te worden…

Maar hey, weet je nog waar ik mijn blog mee begon?

Ik veranderde mijn aanpak.

Kort na mijn afwijzing vond er een klantenseminar plaats. Drie keer raden wie daar op de eerste rij zat 😉

Om de nieuwe informatie te consumeren en te borrelen met ondernemers.

Maar ook om Tonny en zijn team face-to-face te overtuigen van mijn toegevoegde waarde.

Vlak voor de lunch ging ik daarom nogmaals naar Tonny toe om mijn zaak te bepleiten.

Maar Tonny was vrij duidelijk en gaf aan dat er nog steeds geen ruimte was voor een stagiair, en dat die er voorlopig ook niet zou komen.

Hooguit voor een nieuwe werknemer.

Hey – een opening!…

Oké, en als ik dan direct aan de slag zou gaan als werknemer? Dan doe ik mijn scriptie wel in mijn vrije uren.

Daar was op dat moment alleen ook geen ruimte voor…

Daar was mijn 2e afwijzing. Maar ik liet me niet uit het veld slaan.

Op naar de lunch. Tijdens die lunch sprak ik met teamleden van IMU en Winst.nl (die destijds hetzelfde kantoor deelden).

Ik vertelde over mijn plannen voor mijn onderzoek en liet doorschemeren hoeveel kennis van techniek en online marketing ik ondertussen had.

Vooral Seph, die destijds op support zat en daardoor mijn meest directe ingang naar IMU toe was, wilde ik overtuigen.

Tijdens de borrel hadden we het er daarom over wat voor dingen ik allemaal van hem zou kunnen overnemen als ik wel bij de IMU aan de slag zou gaan.

Dus stapten Seph en ik samen nog even naar Tonny toe om de mogelijkheden te bekijken. Tonny slaakte een diepe zucht en zei dat ik nog maar even een mailtje moest sturen.

Dat deed ik natuurlijk. Direct bij thuiskomst.

Weer werd ik dubbel en dwars afgewezen. Ik gooide het over de boeg van stagiair, probeerde me er tussen te wurmen met een afstudeeronderzoek, bood me zelfs aan als gratis werknemer. Nee bleef nee.

Hmm. Dit leek toch echt een dood eind te zijn…

kleuter-deur-dicht

Ik checkte toevallig de vacaturepagina op de website van de IMU (waar ik sowieso nog regelmatig te vinden was, omdat ik bezig was met de voorbereiding van mijn onderzoek. Dat wilde ik namelijk alsnog gaan uitvoeren)

Ineens was er een nieuwe vacature online verschenen: Organisatie / Support Topper gezocht

En ik dacht – That’s me!

Dus daar ging ik! Poging 5:

En dit keer werd ik uitgenodigd voor een gesprek – hell yeah!

Ik was ondertussen al een bekend gezicht geworden daar haha 😉

Mijn sollicitatie verliep daarna vrij soepel. Na mijn eerste gesprek waren alle andere kandidaten afgevallen en na het tweede gesprek kreeg ik te horen dat ik was aangenomen.

Het was gelukt!

De aanhouder had gewonnen.

Ik kon per 7 april aan de slag als support medewerker.

Toen ik binnenkwam was er net een actie geweest dus was de mailbox overvol. Nadat ik een paar uur naast Seph had gezeten om te zien hoe hij de support aanpakte ging ik zelfstandig aan de slag om samen met hem de mailbox leeg te rammen.

Klanten waren enorm blij met mijn snelle en behulpzame support waardoor ik na ongeveer 3 weken het vertrouwen van Tonny kreeg om hier zelfstandig verantwoordelijk voor te zijn.

In mijn eerste maand stuurde onze mega fan Arjan van Oirschot mij een kratje bier, omdat hij zo blij was met mijn support!

Ik bouwde door aan ‘mijn’ supportafdeling en blies de Facebook community nieuw leven in. Bedacht acties voor extra activiteit onder onze leden en we merkten dat het ‘communitygevoel’ onder onze klanten weer begon te bestaan.

In plaats van Tonny werd ik het gezicht naar onze klanten toe en kreeg ik als functietitel: Communitymananger.

In 2014 maakten we een hoop mee met het team. Vol overgave bouwden we aan het bedrijf, onze klanten en ons nieuwe Phoenix websitesysteem wat het Winstmodel ging vervangen.

Aan het eind van het jaar gingen we met het hele team (5 man ondertussen, Chris was erbij gekomen) naar Florida om Date With Destiny bij te wonen om sterker dan ooit aan het nieuwe jaar te beginnen.

En dat bleek nodig te zijn. Onze inkomsten waren stilgevallen, omdat we het oude websitesysteem al sinds oktober niet meer verkochten. De ontwikkeling van Phoenix duurde langer dan gepland, waardoor er meerdere maanden vrijwel geen omzet werd gemaakt.

Eind januari was het dan eindelijk zo ver: Phoenix was af en werd uitgerold naar al onze klanten. (dit bleek bijna de ondergang van de IMU, waar Tonny in dit blog meer over vertelt)

Wat toen gebeurde hadden we niet verwacht: Onze (ondertussen meer dan 1000) klanten hadden minstens net zo veel naar Phoenix uitgekeken als wij zelf. In de eerste week waren er maar liefst 600+ installaties van het nieuwe websitesysteem.

600 nieuwe installaties van compleet nieuwe software. Die wij uiteraard wel getest hadden, maar nog niet op deze schaal.

600 mensen die actief met hun nieuwe website aan de slag gingen.

En het liefst zo snel mogelijk de nieuwe site online wilden hebben.

Het momentum van de Kudde

Maar die ook kleine bugs en kinderziektes tegenkwamen.

Dat bleek een interessante uitdaging te worden qua support.. Dagelijks kreeg ik meer dan 200 e-mails binnen.

Tegelijkertijd had ik als taak om 30 websites van onze klanten van het oude systeem over te zetten naar het nieuwe systeem.

Gelukkig kan ik vrij snel typen en kwam ik achter een goede formule om mijn energie zo efficiënt mogelijk te gebruiken:

Om 6 uur opstaan – 3 uur lang mails beantwoorden zodat iedereen antwoord heeft voor ze wakker zijn – sporten – daarna weer knallen!

Op die manier leefde ik meerdere maanden, 7 dagen per week. Maar ik vond dit niet erg. Ik wilde het juist doen. Ik deed het met volle overgave.

Ik was er namelijk van overtuigd dat dit nieuwe websitesysteem en ons team een mega verschil zou kunnen maken voor ondernemend Nederland/België (en in de toekomst voor de rest van de wereld).

Het was voor het team dan ook even slikken toen ik in de zomer van 2015 een aantal weken op vakantie ging. Uiteindelijk was er 4 man nodig (inclusief Chris, ons meest a-technische wonder) om de Phoenix support van me over te nemen.

Toen het jaar vorderde en het systeem er steeds beter bij begon te staan konden we verder gaan bouwen aan ons team, omdat we nu ook een goed begin hadden aan wederkerende inkomsten dankzij ons veranderde verdienmodel (een lidmaatschap i.p.v. een eenmalige investering).

Dennis, Nathalie, Jelle en Ester kwam er in een half jaar tijd bij om de ontwikkeling en support voor IMU en Phoenix naar een volgend niveau te brengen.

Team IMU in de Ardennen

De stap naar “Chef klantsucces” & Manager van IMU

Dankzij de uitbreiding van het team kon ik een stapje verder maken om meer te gaan kijken naar ‘Klantsucces’ in plaats van support.

Ik ging trainingen geven en begon me verder te specialiseren in SEO.

martijn-spreken-imu-event-2016

Daarnaast begon ik met het aansturen van de Phoenix ontwikkeling, om te zorgen dat de focus van onze programmeurs op de juiste onderdelen van het systeem lag.

En de uitbreiding van het team zorgde er ook voor dat ik mijn ‘Klantsucces’ team moest trainen, aansturen en uiteraard helpen waar nodig.

Ik begon steeds meer de rol van ‘manager’ te krijgen en vond mezelf steeds vaker in Tonny’s kantoor. Om samen te sparren over de marketing, onze acties, maar ook om eventuele situaties over onze teamleden te bespreken. (no drama, no worries)

Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach

Dit jaar breidde het team nog verder uit op gebied van ontwikkeling, support en marketing.

Check onze over ons pagina om te zien met welke fantastische mensen we nu werken!

Hierdoor kreeg ik nog meer ruimte om me te focussen op de marketing en daadwerkelijke groei van het bedrijf. Wat heel goed ging met o.a. een actie die €50.000 extra cashflow genereerde.

En ik heb het wel steeds over ‘het team’, maar eigenlijk voelde het al een hele tijd aan als ‘mijn team’ of ‘ons team’.

IMU voelde al een hele tijd als ‘mijn kindje‘.

Alleen was dat het feitelijk nog niet. Natuurlijk was ik de afgelopen jaren gegroeid qua salaris (in totaal bijna een verdubbeling t.o.v. toen ik begon in 2014).

Maar Tonny en ik wisten allebei al een tijdje dat er een moment moest komen waar ik een stap zou gaan maken. Zodat we als partners verder zouden ondernemen.

En kortgeleden heb ik de mogelijkheid gekregen om die stap te gaan zetten. Als ik dat zou willen. Als ik het aan zou durven.

Dit is waar ik al die jaren mijn ziel en zaligheid voor heb gegeven. Waar ik naartoe heb gewerkt.

Natuurlijk wilde ik dat. Natuurlijk durfde ik dat.

Dus heb ik die kans gegrepen. Ik heb me ingekocht in de IMU en ben nu officieel aandeelhouder, directeur en mede-eigenaar.

En het voelt fantastisch. Alles klopt nu.

Als je iets doet. Moet je er in mijn ogen vol voor gaan.

Mijn quote die hier dagelijks door kantoor galmt is dan ook: Hard gaan is goed gaan.

Hard gaan is goed gaan

Want halfbakken werk daar wordt niemand blij van. Vooral jij zelf als persoon niet.

Dus wat er nu gaat komen?

Ik blijf gas geven zoals ik altijd heb gedaan.

Ik wil onze bedrijven laten groeien als kool. Ik wil de sites en bedrijven van onze klanten laten groeien als kool.

Maar om een ‘groei als kool’ stap te zetten moest er in de basis een hoop veranderen.

Daar ben ik de afgelopen maanden keihard mee bezig geweest. En zijn we nu de laatste slagen voor aan het maken.

Mijn doel is om zo veel mogelijk mensen te helpen en er samen een succes van te maken. Want samen weten we meer, kunnen we meer en zijn we meer.

Iedereen die op de IMU trein zit zal dan ook gaan profiteren.

Ik kan niet wachten om het gaspedaal collectief in te trappen.

Op een fantastische toekomst!

proost-champagne

PS. Heb je mijn hele verhaal gelezen? Holy wauw. Respect! Ik hoop dat je er inspiratie uit hebt kunnen halen. Om zelf ook je dromen te achtervolgen. Om zelf ook hard te gaan. Laat het me even weten in een reactie, ook als je zelf iets tofs te delen hebt!

PPS. Wil je weten hoe Tonny mijn sollicitatiepogingen heeft ervaren? Hieronder een fragment uit ons IMU Event waar hij zijn beleving deelde:

Reactie plaatsen